Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας που εγκαινίασε τα δρομολόγια του θρυλικού Οριάν Εξπρές, της ταχείας του σιδηροδρόμου που δεν έφτασε ποτέ στην πραγματική Ανατολή, καθώς οι επιβάτες αποβιβάζονταν στην Κωνσταντινούπολη και συνέχιζαν με πλοία τον δρόμο τους. Πολύ συχνά αναφερόμενο ως «τρενο της Σταμπουλ», ξεκινούσε από το Παρίσι, διανύοντας μια απόσταση 2.740 χιλιομέτρων με πολυτελείς ανέσεις. Το 1919, η κατάσταση επαναλήφθηκε με το Simplon Orient Express, που έφτανε μέχρι την Αθήνα.
Η Compagnie Internationale des Wagon – Lits, γνωστή για τις πολυτελείς παροχές στα Οριάν, υπηρέτησε και τις «απλές» σιδηροδρομικές γραμμές. Επίσης, η Διεθνής Εταιρεία Κλιναμαξών και Τουρισμού διατηρούσε γραφεία στην Ελλάδα, προσφέροντας υπηρεσίες μέχρι το 2011, οπότε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διακόπτει όλα τα διεθνή δρομολόγια. Μέχρι τότε, η Wasteels είχε αναλάβει το έργο της Compagnie, η οποία ήταν μέχρι τότε πρότυπο στελέχωσης χωρίς απεργίες, εκτός των περιπτώσεων που αφορούσαν τους μηχανοδηγούς του ΟΣΕ.
Στο πλαίσιο αυτού του κόσμου, το Newsbeast συναντήθηκε με μια από τις παλαιότερες υπαλλήλους της Compagnie στην Ελλάδα, την Κλαύδια Μάμαλη, η οποία μοιράστηκε αναμνήσεις από την εποχή που εργάστηκε στην εταιρεία. Η κα. Μάμαλη προσλήφθηκε το 1973 αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της. Η εταιρεία δεν είχε γραφείο προσωπικού, οι προσλήψεις γίνονταν με συστάσεις και συνεντεύξεις.
Η κα. Μάμαλη εργάστηκε για σαράντα χρόνια, διαχειριζόμενη κλινάμαξες και τουριστικά πρακτορεία. Υπογράμμισε ότι η εταιρεία προσέφερε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, με ελάχιστες καθυστερήσεις στις αμαξοστοιχίες. Σχολίασε την παραδοσιακή στήριξη που παρείχε η εταιρεία στους εργαζομένους της, καθώς και τα κέρδη που μοιράζονταν με το προσωπικό. Πολλοί υπάλληλοι ήταν δεύτερης γενιάς, κάτι που δημιουργούσε μια συνεχιζόμενη κουλτούρα.
Η συντήρηση των πολυτελών βαγονιών γινόταν στην Οστάνδη ή στη Γαλλία, όπου υπήρχαν τακτικοί έλεγχοι και ανακαινίσεις. Με την αγορά των βαγονιών από τον ΟΣΕ, πολλά από τα πολύτιμα στοιχεία και οι πολυτελείς υπηρεσίες χάθηκαν. Αναφερόμενη στις εργαζόμενες γυναίκες της εταιρείας, η κα. Μάμαλη σημείωσε ότι οι γυναίκες ήταν λίγες στο σιδηροδρομικό κομμάτι, ενώ το προσωπικό περιλάμβανε όλες τις υπηρεσίες που απαιτούνταν κατά τη διάρκεια των ταξιδιών.
Συνέχισε λέγοντας ότι οι κανόνες και οι διαδικασίες που τηρούνταν ήταν εξαιρετικά σχολαστικοί, με συγκεκριμένα καθήκοντα για τους υπαλλήλους, όπως η παρακολούθηση των απωλεσθέντων αντικειμένων, πολλές από τις οποίες καταλήγουν σε ιστορίες, περιλαμβάνοντας και την περίπτωση ενός επιβάτη που ξέχασε την οδοντοστοιχία του.
Πηγή: newsbeast.gr