Το βαλτωμένο πρόγραμμα ανάπτυξης του τουρκικού άρματος βρήκε λύση. Η εγχώρια τουρκική βιομηχανία είχε 6 φιλόδοξους στόχους, βάσει του οράματος του Ερντογάν.

του Χρήστου Μαζανίτη

Τα Drones (που κάτι έχει κάνει), τους πυραύλους (που δεν έχουν δοκιμαστεί), τα θωρακισμένα τζιπ KIBRIS (που ανοίγουν σαν κονσερβοκούτια από εχθρικά πυρά σε Λιβύη και Συρία), τα πλοία (που ναι μεν τα ρίχνει στο νερό αλλά με εγχώρια συστήματα χωρίς ουσιαστικές δοκιμές), το μαχητικό TFX (που είναι χωρίς κινητήρες) και το άρμα μάχη ALTAY (που δεν υπήρχε κινητήρας και κιβώτιο μετάδοσης).

 Σε ότι αφορά το ALTAY, που επί χρόνια παρέμενε ένα πρόγραμμα – μακέτο, ήρθε η Νότια Κορέα να προσφέρει σανίδα σωτηρίας στην αμφιβόλου επιδόσεων τουρκική αμυντική βιομηχανία. 

 Για να ακριβολογούμε, νεκρανασταίνει το πρόγραμμα του εθνικού άρματος μάχης, αφού δίνει την τεχνογνωσία σε ότι χρειαζόταν η Τουρκία για να πάρουν μπρος τα φιλόδοξα σχέδιά της. Κινητήρα και κιβώτιο μετάδοσης.

Μέχρι πριν από 2 χρόνια, φαινόταν ότι την λύση θα έδινε η Γερμανία. Όμως, μετά την πίεση της Ελλάδας – με αφορμή τα γεγονότα στον Έβρο και την Ανατολική Μεσόγειο, η Γερμανία θεώρησε ότι θα ήταν «πολύ» να δώσει και κινητήρες, εκτός από τα υποβρύχια που ναυπηγεί.

 Το τουρκικό φλερτ με την Νότια Κορέα δεν είναι καινούριο. Όμως, χρειάστηκε να περάσουν πολλοί μήνες έως ότου συμφωνήσουν.

 Την ανακοίνωση έκανε ο ίδιος ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, στο Twitter. “Αυτή είναι μία εξέλιξη ορόσημο για το πρόγραμμα ALTAY” έγραψε χαρακτηριστικά, δημοσιεύοντας και την σχετική φωτογραφία με τον Νοτιοκορεάτη υπουργό Διαχείρισης Αμυντικών Προγραμμάτων, Kang Eun-ho.

 Ανώτατος Τούρκος Αξιωματούχος, που επικαλείται το Defensenews αλλά δεν κατονομάζεται, αναφέρει ότι υπεγράφη διακρατική συμφωνία για την προμήθεια κινητήρων και κιβωτίων μετάδοσης. Ωστόσο, όπως παρατηρούσε στρατιωτική πηγή στο enikos.gr δεν έχει γίνει γνωστό εάν η Νότια Κορέα έδωσε το δικαίωμα συμπαραγωγής ή μόνο εξαγωγής των κινητήρων – κιβωτίων.

 Ωστόσο, αυτό που θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον, σε δεύτερο χρόνο, είναι εάν η Νότια Κορέα προτίθεται να διασώσει ολοκληρωτικά το κύρος του Ερντογάν, παρέχοντάς του κινητήρες και για το μαχητικό  TFX που προς το παρόν παραμένει όνειρο θερινής νυκτός.

 Σε ότι αφορά το ALTAY, οι λιγοστές αξιόπιστες αναφορές που είναι διαθέσιμες κάνουν λόγο για ένα τανκ – παραλλαγή του κορεατικού K2 Black Panther, το οποίο αναπτύχθηκε από την νοτιοκορεάτικη Hyundai Rotem. Η ονοματοδοσία έγινε προς τιμήν του τούρκου στρατηγού Φαχρετίν Αλτάι ο οποίος διοίκησε το 5ο σώμα ιππικού στην τελευταία φάση του Τουρκικού πολέμου της ανεξαρτησίας, υπό τον Μουσταφά Κεμάλ, που οδήγησε στην μικρασιατική καταστροφή και την ίδρυση του τουρκικού κράτους.

Για να γίνει αντιληπτό πώς η κίνηση της Νότιας Κορέας είναι το «φιλί της ζωής» για τα όνειρα του Ερντογάν, το πρόγραμμα ALTAY ξεκίνησε το 2007 και από το 2017 κι έπειτα ήταν στον αέρα.

 Ιδιοκτήτης της BMC – κατασκευάστριας εταιρείας του τανκ είναι ο Ethem Sancak. Κι αν το όνομα δεν σας λέει τίποτα, να σας αναφέρουμε ότι είναι ιδιοκτήτης της εφημερίδας και του τηλεοπτικού σταθμού STAR, που εκθειάζει τον Ερντογάν και την πολιτική του, με τον ίδιο τον Sancak να έχει χαρακτηρίσει τον Τούρκο Πρόεδρο ως «δώρο από τον Αλλάχ».

 Το μεγάλο ερώτημα που τίθεται είναι εάν αυτή η εξέλιξη θα αποτελέσει πονοκέφαλο για την ελληνική άμυνα, κυρίως στον Έβρο. Σαφής απάντηση, αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να υπάρξει. Ωστόσο, βάσει των τεχνικών δεδομένων η τουρκική εκδοχή του K2 Black Panther είναι βαρύτερη και ο κινητήρας με το κιβώτιο έχουν ασθενικές για το συγκεκριμένο βάρος επιδόσεις. Έτσι, το ALTAY ίσως αποδειχθεί ως υπερόπλο για επικοινωνιακούς – ίσως κι εξαγωγικούς σκοπούς αν έχει συμφέρουσα τιμή, όμως στο πεδίο των μαχών μπορεί να έχει την τύχη των τζιπ KIBRIS.

enikos.gr

Πηγή: newsone.gr