Την ώρα που ερευνώνται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες σημειώθηκε το ναυτικό ατύχημα με το ναρκοθηρευτικό του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ» το οποίο «κόπηκε στα δύο» από το φορτηγό-πλοίο της Maersk, ο καπετάνιος Σιδέρης Μαμίδης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Θέμα 104,6 και τον Μηνά Τσαμόπουλο, είπε ότι για να συμβεί το ατύχημα κάποιος κανόνας από τον κανονισμό δεν τηρήθηκε.

«Όταν ένα πλοίο βγαίνει από το λιμάνι ανεβάζει ταχύτητα. Για να συμβεί όμως ένα ατύχημα στη θάλασσα με όλα αυτά τα ηλεκτρονικά μέσα που υπάρχουν τα στατιστικά έχουν δείξει ότι ευθύνεται ο ανθρώπινος παράγοντας και χρειάζεται μια αλληλουχία γεγονότων για να φτάσουμε στην κατάληξη. Στη θάλασσα ισχύουν κανόνες κυκλοφορίας. Όλες οι κινήσεις των πλοίων βασίζονται σε διεθνείς κανόνες συγκρούσεων θάλασσας», δήλωσε συγκεκριμένα ο κ. Μαμίδης.

«Για να συμβεί το ατύχημα κάποιος κανόνας από τον κανονισμό δεν τηρήθηκε. Αυτό θα το βρει η ανάκριση. Το πολεμικό πλοίο είχε φύγει από το ναύσταθμο δεξιά από το εμπορικό πλοίο. Το κοντέινερ είχε την ευκαιρία να αναπτύξει ταχύτητα», προσέθεσε.

«Στο μαύρο κουτί του πλοίου θα φανεί τι έχει γίνει»

«Όλες οι κινήσεις γίνονται κάτω από την επιτήρηση του Πειραιάς Traffic, κάτι σαν τον πύργο ελέγχου του αεροδρόμιο που είναι υποχρεωμένο να δίνει συμβουλές και να προειδοποιεί για τυχών συγκρούσεις. Οπότε έχουμε σίγουρα εμπλοκή και του Πειραιάς traffic σε αυτό το ατύχημα και επειδή όλα καταγράφονται και στο μαύρο κουτί του πλοίου θα απομαγνητοφωνηθούν οι συνομιλίες και θα φανεί τι έχει γίνει», σημείωσε ο καπετάνιος.

«Το γεγονός ότι ο πλοίαρχος του εμπορικού ήταν Πολωνός μπορεί να δημιουργήσει και θέμα συνεννόησης. Το ότι έκοψε ταχύτητα σημαίνει ότι τον είχε δει. Πιθανός να μην έκοψε όσο έπρεπε και με την κίνηση που έκανε να τον αποφύγει να τον έβαλε στο σκοτεινό του σημείο και νόμιζε ότι τον έχασε. Ευτυχώς το χτύπησε μόνο στην πρύμνη. Όλα αυτά όμως είναι εικασίες», κατέληξε.

Με ταχύτητα 16 κόμβων έπλεε το γιγαντιαίο container ship «Maersk Launceston» λίγο συγκρουστεί με το ναρκοθηρευτικό του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ», το οποίο επίσης είχε αποπλεύσει από τον ναύσταθμο Σαλαμίνας νωρίς το πρωί της Τρίτης.

Το στοιχείο αυτό έχει αποτυπωθεί στους χάρτες που καταγράφουν την πορεία των εμπορικών πλοίων. Το «Maersk Launceston» μήκους 266 μέτρων, κινούνταν με ταχύτητα 5,3 κόμβων μέχρι να προσεγγίσει στην Ψυττάλεια. Από ώρα 07:04, μόλις 14 λεπτά μετά τον απόπλου, όπου έπλεε με 5,3 κόμβους, αρχίζει σταδιακά να αυξάνει ταχύτητα.

Ώρα 07:10 κινείται με 6,8 κόμβους, ώρα 07:14 πλέει με 9,8 κόμβους, ώρα 07:19 κινείται με 12,2 κόμβους, ώρα 07:24 με 16,1 κόμβους και στις 07:29 η ταχύτητά του καταγράφεται στους 16 κόμβους. Λίγα λεπτά αργότερα, κατά πάσα πιθανότητα ώρα 07:34 το τεράστιο container ship προσκρούει στο πίσω μέρος του ναρκοθηρευτικού «Καλλιστώ».

Λίγη ώρα νωρίτερα, το πολεμικό πλοίο με το διακριτικό M63 είχε αποπλεύσει από τον ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Και τα δύο πλοία ακολουθούσαν νότια πορεία. Τόσο το «Καλλιστώ» όσο και το «Maersk Launceston» κινούνταν προς το λεγόμενο separation, την περιοχή όπου τα εμπορικά και τα πολεμικά πλοία που διέρχονται από την περιοχή κινούνται τρόπον τινά σε διαφορετικές πλευρές.

Επί του παρόντος δεν είναι εύκολο να επιχειρηθεί η ακριβής ανασύνθεση των τελευταίων ετών πριν την σύγκρουση του ελληνικού πολεμικού πλοίου με το container ship.

Και το «Καλλιστώ», αλλά και το «Maersk Launceston» κινούνταν με πορεία νότια, πλέοντας προς το separation. Στη θάλασσα συνήθως προτεραιότητα έχει αυτός που βρίσκεται μπροστά. Από τις φωτογραφίες που αποτυπώνουν την σφοδρή σύγκρουση των δύο πλοίων και τις τεράστιες ζημιές στο «Καλλιστώ» το πριμναίο τμήμα του οποίου έχει πλήρως καταστραφεί φαίνεται πως το ναρκοθηρευτικό βρισκόταν μπροστά από το container ship.

protothema.gr

Πηγή: newsone.gr