Ο Christopher Wylie, ο πληροφοριοδότης που αποκάλυψε την κατάχρηση δεδομένων από την Cambridge Analytica στο διάστημα που προηγήθηκε των αμερικανικών εκλογών του 2016, αναφέρει ότι πιστεύει πως η Amazon ανήκει στις μεγαλύτερες απειλές για το σύνολο της βιομηχανίας της μόδας και ότι ο ιδρυτής του, Jeff Bezos, θα γίνει η επόμενη… Anna Wintour.

Μιλώντας στον Guardian για τους κινδύνους που δημιουργούνται από τους τεχνολογικούς κολοσσούς, και ιδιαιτέρως την Amazon, που δείχνει τη δύναμή της στις λιανικές πωλήσεις ένδυσης, ο Wylie δήλωσε ότι η πανδημία προσέφερε στον τεχνολογικό γίγαντα εύφορο έδαφος για να «επιταχύνει» τα σχέδιά του στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου και να μεταμορφωθεί με πρωτόγνωρη ταχύτητα στον πιο ισχυρό παίκτη στο χώρο των πολυτελών ενδυμάτων.

«Η Amazon έχει ιστορικό καταστροφής βιομηχανιών, και η μόδα θα πρέπει να κοιτάξει τι συνέβη στο χώρο της μουσικής, των εκδόσεων και των ΜΜΕ», εξηγεί ο Wylie.

Στις αρχές του μήνα, η κινεζική ιστοσελίδα ηλεκτρονικού εμπορίου, Alibaba και η Richmont, η εταιρεία πολυτελών ειδών στην οποία ανήκει μεταξύ άλλων και η Cartier, ανακοίνωσαν ότι πρόκειται να επενδύσουν $1,1 δισ. στην εταιρεία ηλεκτρονικών λιανικών πωλήσεων μόδας, Farfetch. Όμως παρά τα δυσθεώρητα ύψη των επενδύσεων, η μόδα ειδών πολυτελείας παραμένει η μοναδική ιστορική βιομηχανία που δεν έχει κατακτηθεί από ένα μεγάλο παίκτη. «Για να καταλάβετε τι σημαίνει αυτό, απλώς σκεφτείτε ότι για τη μουσική αυτός ο παίκτης είναι το Spotify και για τα ταξί, η Uber», εξηγεί. «Η Amazon έχει τους πόρους για να κατακτήσει αυτή τη θέση στο χώρο της μόδας και η μόδα θα πρέπει να ξυπνήσει και να το δει».

Τον περασμένο μήνα, η Amazon προσέλαβε την πρώην διευθύντρια δημιουργικού της Vogue, Sally Singer, ως επικεφαλής της διεύθυνσης μόδας.

Ένα μήνα νωρίτερα, γινόταν μία από τις ελάχιστες εταιρείες που άνοιξαν νέα καταστήματα στη διάρκεια της πανδημίας, όταν ξεκίνησε την Luxury Stores, ένα κατάστημα πολυτελείας εντός εφαρμογής που πουλά ακριβά κομμάτια, όπως τσάντες και βραδινά φορέματα. Ένα από τα πρώτα brands που εντάχθηκαν σε αυτή ήταν τα Roland Mouret και Oscar de la Renta. Τον Σεπτέμβριο, ο CEO του πολυτελούς brand, Alex Bolen, είχε δηλώσει στην αμερικανική Vogue ότι πίστευε πως «σχεδόν το 100% των πελατών μας είναι στο Amazon και ένα μεγάλο τους ποσοστό έχει συνδρομή Amazon Prime. Η ιδέα ότι δεν θα έπρεπε να μιλάμε στους πελάτες μας εκεί που περνούν μεγάλο μέρος του χρόνου τους, είναι λάθος».

Ο οίκος Mouret κρύβεται πίσω από ένα από τα πιο διάσημα φορέματα της δεκαετίας του 2000, το Galaxy, όμως την περασμένη σεζόν αποφάσισε να μη λάβει μέρος στο fashion week του Λονδίνου και αντ’ αυτού να πραγματοποιήσει την επίδειξή του μέσα από ένα σύντομο βίντεο στο Amazon. Τότε είχε δηλώσει στον Guardian: «Πλέον όλοι είμαστε πελάτες της Amazon». Θεωρείται ότι πολύ περισσότεροι σχεδιαστές ενδέχεται να αφήσουν τις εβδομάδες μόδας στο παρελθόν, ακολουθώντας τα βήματα του Mouret.

«Η βιομηχανία των εκδόσεων πίστευε ότι δεν υπήρχε περίπτωση οι άνθρωποι να σταματήσουν να πηγαίνουν στα βιβλιοπωλεία», τονίζει ο Wylie. «Τελικά φαίνεται ότι κάναμε λάθος με όλες τις ιστορικές βιομηχανίες και η μόδα είναι μία από τις ελάχιστες ιστορικές βιομηχανίες που έχουν αντέξει».

Ο Wylie πιστεύει ότι η επιτυχία της Amazon οφείλεται και στο γεγονός ότι εκμεταλλεύεται τις ίδιες τις αποτυχίες της βιομηχανίας της μόδας, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης συμπεριληπτικότητας, για να λανσάρει τα δικά της προϊόντα. «Τα σημερινά μεγέθη ρούχων δεν βγάζουν νόημα σε σχέση με τα φυσιολογικά σχήματα των ανθρώπινων σωμάτων. Η Amazon θα μπορούσε εύκολα να φέρει ένα καλύτερο προϊόν που θα εφαρμόζει όντως σωστά στο κοινό της». Επιπλέον «επενδύει σε μια πιο αποτελεσματική εφοδιαστική αλυσίδα», τονίζει.

Η Amazon προσπαθεί να ενταχθεί στην αγορά πολυτελών ειδών μόδας εδώ και σχεδόν μια δεκαετία. Το 2012, ο Bezos είχε δηλώσει στους Times της Νέας Υόρκης ότι η εταιρεία του προχωρούσε σε μια «σημαντική» επένδυση στη μόδα, για να πείσει τα πολυτελή brands ότι στόχος της ήταν να τα στηρίξει και όχι να τα υπονομεύσει. Εκείνη τη χρονιά, η Amazon ήταν χορηγός του ετήσιου Met Gala και ο Bezos, που γενικώς είναι φαν της Prada, προτίμησε τον αμερικανό σχεδιαστή Tom Ford. Το 2015, είχαν υπάρξει φήμες (που τελικά αποδείχθηκαν αβάσιμες) ότι ήθελε να αγοράσει τη Net-A-Porter. Αργότερα, και συγκεκριμένα το 2017, κατέθεσε αιτήσεις για πατέντες αυτοματοποιημένης παραγωγής ρούχων, σχεδιασμένες για να ανταποκρίνονται γρήγορα σε παραγγελίες για κοστούμια, φορέματα και άλλα ρούχα. Η πιο πρόσφατη ιστορία επιτυχίας της εταιρείας ήταν το Amazon coat, το οποίο όμως έγινε αντικείμενο αρνητικής κριτικής. Και μετά ήρθε η πανδημία.

Το κυριότερο εμπόδιο για την Amazon ήταν ο σνομπισμός των ακριβών brand, που δίσταζαν να πουλήσουν τα κομμάτια τους σε μια ιστοσελίδα one-stop, αλλά και οι ανησυχίες για το ενδεχόμενο πώλησης απομιμήσεων των προϊόντων τους. ως αποτέλεσμα, ο όμιλος πολυτελών ειδών LVMH και η Nike δεν επιτρέπουν στα προϊόντα τους να πωλούνται μέσω της ιστοσελίδας.

Όμως κάποιοι σχεδιαστές, ιδιαιτέρως εκείνοι με τα μικρότερα κοινά, δεν έχουν περιθώριο επιλογής. Μεταξύ του Μαΐου και του Οκτωβρίου, η Amazon συνεργάστηκε με τη Vogue και το Συμβούλιο Αμερικανών Σχεδιαστών Μόδας για τη δημιουργία μιας σειράς από ψηφιακές βιτρίνες, σχεδιασμένες για την προώθηση μικρότερων σχεδιαστών, που επηρεάστηκαν από το κλείσιμο των εμπορικών κέντρων και από τις ακυρωμένες παραγγελίες.

«Η Amazon έχει το περιθώριο να χάνει χρήματα επί ολόκληρα χρόνια εξαιτίας των προσφορών μόδας της. Όμως αν είσαι ένας σχεδιαστής ή επιχειρηματίας λιανικών πωλήσεων και η μόδα σου δίνει ψωμί, δεν μπορείς να το κάνεις αυτό», προειδοποιεί ο Wylie. «Αυτός είναι και ο λόγος που απειλείται η ύπαρξη της βιομηχανίας μόδας αυτή τη στιγμή».

Η πρόσφατη υποστήριξη της Vogue, μιας σειράς από ανεξάρτητους σχεδιαστές και σχεδιαστές ειδών πολυτελείας, αλλά και της ίδιας της Wintour (ο Bezos εθεάθη στην πρώτη σειρά της επίδειξης της Prada καθισμένος δίπλα στη διευθύντρια της αμερικανικής Vogue τον περασμένο Φεβρουάριο), δείχνει ότι η βιομηχανία πολυτελούς μόδας έχει αρχίσει εντέλει να παίρνει την Amazon στα σοβαρά.

Ο Wylie πιστεύει ότι το επόμενο στάδιο για την εταιρεία, είναι η δημιουργία νέων trend. «Η Amazon θα μπορούσε να γίνει η επόμενη Vogue, ο επόμενος σχεδιαστής, το επόμενο WGSN», αναφέρει. «Πραγματικά, αυτή η πανδημία έχει επιταχύνει τα πάντα».

in.gr

Πηγή: newsone.gr